Ένα μεγάλο δίλημμα των γονέων είναι, αν θα πρέπει τα παιδιά να μελετούν στις καλοκαιρινές διακοπές ή όχι;
Υπάρχουν δύο αντίθετες απόψεις σχετικά με αυτό. Η μία άποψη αναφέρει ότι οι μαθητές και οι γονείς είναι κουρασμένοι από τις καθημερινές σχολικές εργασίες τους και θα πρέπει να αποφορτιστούν. Από την άλλη πλευρά, η αποχή από την σχολική ύλη μπορεί να αδρανήσει τη μνήμη των μαθητών.
Στην πραγματικότητα η απάντηση σε αυτή την ερώτηση δεν είναι μια.
Τα ζητήματα που προκύπτουν είναι αρκετά.
Πράγματι κανένα παιδί δε θέλει κατά τη διάρκεια των διακοπών να διαβάσει, επομένως είναι απαραίτητη η συμμετοχή των γονέων στην οργάνωση του καλοκαιρινού προγράμματος. Το ζήτημα, λοιπόν, είναι αν και κατά πόσο οι γονείς έχουν τη διάθεση να εμπλακούν στην καλοκαιρινή μελέτη του παιδιού τους.
Ένα πρόσθετο ζήτημα είναι αυτό καθ’ αυτό το πρόγραμμα. Πόσες ώρες ή μέρες πρέπει να διαβάσω και μέχρι πού πρέπει να φτάσει το διάβασμα μου;
Σε αυτό θα απαντήσουμε ότι το πρόγραμμα διαφέρει ανάλογα με τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών.
Ποιες κατηγορίες μαθητών έχουν περισσότερη ανάγκη την καλοκαιρινή μελέτη;
Αν για παράδειγμα έχουμε ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες , θεωρώ πως είναι απαραίτητη η καλοκαιρινή μελέτη για τους εξής λόγους:
Πρώτον, θα καλύψει τα κενά που προέκυψαν από τη σχολική χρόνια.Δεύτερον, θα βρίσκεται σε ένα συνεχή “διάλογο ” με την ύλη του για να τη θυμάται (αφορά κυρίως παιδιά με θέματα μνήμης). Τρίτον, γνωρίζουμε ότι, συχνά τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιλαμβάνονται τη βασική ύλη προς το τέλος της σχολικής χρονιάς. Επομένως, για να γίνει κτήμα τους η γνώση χρειάζονται λίγο ακόμα χρόνο, ο οποίος στη σχολική πράξη δεν υπάρχει πλέον.Τέλος, αν υπάρχει δυνατότητα, θα ήταν καλό να προχωρήσουν στην ύλη της επόμενης τάξης, ώστε να καλύψουν τυχόν ανάγκες της νέας χρονιάς.
Αν μιλήσουμε για τα παιδιά που προετοιμάζονται για τις Πανελλήνιες, κι εδώ το καλοκαιρινό διάβασμα είναι απαραίτητο. Ωστόσο, επειδή και ο όγκος των εργασιών της επόμενης χρονιάς είναι τεράστιος, είναι σημαντικό να γίνεται με μέτρο για να μην κουραστούν νωρίς. Τόσο… όσο…
Πως πρέπει να διαμορφωθεί το καλοκαιρινό πρόγραμμα μελέτης;
Και σε αυτό το ερώτημα η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη. Ωστόσο, θεωρώ ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι απαραίτητο να εργάζονται καθημερινά όσο χρόνο αντέχουν, έστω και για μισή ώρα.
Το ίδιο θα μπορούσα να απαντήσω και για τους μαθητές χωρίς μαθησιακές ιδιαιτερότητες. Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε το διάβασμα να προγραμματιστεί ανά δύο μέρες ή ανά τρεις ανάλογα το μαθητή.
Ίσως θα μπορούσατε να επιλέξετε ένα συγκεκριμένο διάστημα, πριν την έναρξη του σχολείου, να γίνουν επαναλήψεις.
Καλό θα ήταν να μην ασχοληθείτε με την ύλη της επόμενης χρονιάς (για τα παιδιά του δημοτικού) γιατί μετά θα βαρεθούν μέσα στην τάξη.
Συμβουλή
Όλα τα παραπάνω, φυσικά, προϋποθέτουν την καλή ψυχική μας διάθεση (μαθητών και γονέων). Οτιδήποτε αποφασίσουμε πρέπει να μπορούμε να το υποστηρίξουμε αβίαστα από όλες τις πλευρές. Προτεραιότητα έχει η ψυχική μας υγεία. Επίσης, είναι σημαντικό να διακρίνουμε ποτέ, πόσο και αν θα πιέσουμε ως γονείς τα παιδιά μας σε αυτή τη διαδικασία.